Wzrosły przychody i zysk Clear Channel Poland. "Firma stabilna finansowo w czasie epidemii"
Firma reklamy zewnętrznej Clear Channel Poland w ub.r. osiągnęła wzrost przychodów sprzedażowych z 56,55 do 63,85 mln zł oraz zysku netto z 2,28 do 3,32 mln zł. Udział nośników cyfrowych w sprzedaży poszedł w górę z 12 do 21 proc. Spółka zapewnia, że dzięki finansowaniu od właściciela jest przygotowana na tegoroczne spowolnienie.
Przychody Clear Channel Poland ze sprzedaży powierzchni reklamowych zwiększyły się z 56,55 mln zł w 2018 roku do 63,85 mln zł w ub.r., a z pozostałych usług - z 465 do 770 tys. zł. Wpływy od kontrahentów krajowych wzrosły z 52,45 do 58,65 mln zł, a od tych zagranicznych - z 4,1 do 5,2 mln zł.
Udział sprzedaży bezpośredniej w przychodach firmy zmalał z 51 do 45 proc., a tej za pośrednictwem agencji i domów mediowych wzrósł z 47 do 53 proc.
Więcej z nośników cyfrowych, mniejszy udział billboardów i nośników tranzytowych
W sprawozdaniu złożonym w KRS Clear Channel Poland podał, że udział nośników cyfrowych w przychodach sprzedażowych firmy zwiększyły się z 13 do 21 proc. Wolumenowo wpływy z tych nośników poszły w górę o 66 proc.
- Oferta DOOH jest bardzo kompleksowa zawiera: digitale miejskie, digitale w galeriach handlowych premium, digitale spektakularne i digitale w reklamie tranzytowej - wyliczono. - Rozwój DOOH jest zgodny z kontynuowaną strategią Spółki odnośnie inwestycji w nośniki digitalowe przy jednoczesnym utrzymaniu wielkości przychodów z nośników klasycznych - dodano.
Nadal jedna trzecia przychodów firmy jest realizowana z nośników typu meble uliczne, ich udział w łącznych wpływach zmalał nieznacznie - z 33 do 32 proc. Natomiast udział billboardów zmniejszył się z 39 do 36 proc., nośników tranzytowych - z 12 do 10 proc., a tych określonych jako pozostałe - z 3 do 1 proc.
- Podobnie jak w latach ubiegłych na nośnikach CCP reklamowała się: retail, firmy kosmetyczne, telekomunikacja, sieci handlowe, galerie handlowe, media i rozrywka, żywność i napoje, motoryzacja oraz usługi finansowe - wymieniono w sprawozdaniu.
Jesienią ub.r. Clear Channel Poland zaczął współpracę z Instytutem Badań Outdooru, dzięki czemu oferta firmy jest dostępna na platformie do planowania IDS. Jednocześnie wprowadził nowy system rezerwacji i realizacji kampanii.
Zz firmą po 18 latach pracy pożegnała się prezes i dyrektor generalna Kalina Janicka. W lutym br. szefem spółki został Dariusz Janczewski.
Przychody Clear Channel Poland wzrosły znacznie mocniej niż wartość całego polskiego rynku reklamy zewnętrznej, która według danych IGRZ i Starcomu poszła w ub.r. w górę o 5,1 proc. do 574,5 mln zł.
Koszty 15 proc. w górę, zysk na pokrycie wcześniejszych strat
Wydatki operacyjne Clear Channel Poland wyniosły w ub.r. 61,33 mln zł, co wobec 53,22 mln zł rok wcześniej oznacza wzrost o 15,2 proc. Zdecydowaną większość stanowią koszty usług obcych, które zwiększyły się z 40,4 do 46,33 mln zł.
Z kolei nakłady na wynagrodzenia poszły w górę z 5,27 do 6,35 mln zł, na amortyzację - z 2,7 do 3,35 mln zł, a na zużycie materiałów i energii - z 2,66 do 2,85 mln zł, a pozostałe koszty rodzajowe - z 669 do 980 tys. zł. W firmie w ub.r. pracowało średnio 59 osób, o cztery więcej niż rok wcześniej.
Zysk sprzedażowy spółki zmniejszył się z 3,33 do 2,52 mln zł, a zysk operacyjny - z 3,07 do 2,14 mln zł. Natomiast zysk brutto zmalał tylko z 2,29 do 2,27 mln zł (głównie dzięki spadkowi kosztów finansowych z 1,14 mln zł do 264 tys. zł), a zysk netto wzrósł z 2,28 do 3,32 mln zł (przede wszystkim dzięki 1,05 mln zł ujemnych kosztów podatku dochodowego).
100 proc. udziałów firmy ma holenderski Clear Channel International Holdings. W połowie lipca na walnym zebraniu zdecydował, że jej zeszłoroczny zysk w całości zostanie przeznaczony na pokrycie wcześniejszych strat.
Clear Channel stabilny finansowo w czasie epidemii
Reklama zewnętrzna jest jednym z kanałów marketingowych najmocniej dotkniętych epidemią koronawirusa, zwłaszcza w okresie największych obostrzeń, kiedy mocno zmalał ruch na ulicach i w centrach handlowych. Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej na początku maja podała, że w pierwszym kwartale wydatki na reklamę zewnętrzną zmalały rok do roku o 3,5 proc. do 100,3 mln zł.
Organizacja prognozowała, że w całym br. spadek może sięgnąć 40 proc. Pod koniec maja skorygowano tę prognozę w górę. - Z dzisiejszego punktu widzenia oceniam, że spadek wpływów może być na poziomie do 15 procent - powiedział portalowi Wirtualnemedia.pl Lech Kaczoń, prezes IGRZ.
Clear Channel Poland w sprawozdaniu nie podał, w jakim stopniu ta sytuacja wpłynęła na jego działalność i cele biznesowe w br. - W roku 2020 Spółka przewiduje dalszy zrównoważony rozwój w obszarze DOOH. Skala rozwoju zależeć będzie od wpływu COVID-19 na branżę OOH oraz łańcucha dostaw - zaznaczono.
Firma zapewniła, że z uwagi na przynależność do koncernu Clear Channel Outdoor Holdings ma w pełni zapewnione finansowanie w przypadku ryzyka utraty płynności bieżącej. Zwróciła uwagę, że Clear Channel Outdoor Holdings pod koniec marca br. porozumiał się co do sprzedaży za 253 mln dolarów 50,9 proc. udziałów Clear Media Limited, ponadto zaciągnął kredyt odnawialny w kwocie 150 mln dolarów.
- Clear Channel Poland cały czas weryfikuje sytuację związaną z COVID-19, aktualizując i dopasowując wcześniej przygotowany plan działania, jednocześnie realizując w dużej mierze założone wcześniej wyniki - dodano.
W poniższej tabeli wszystkie kwoty w tys. zł
Dołącz do dyskusji: Wzrosły przychody i zysk Clear Channel Poland. "Firma stabilna finansowo w czasie epidemii"