Centralny Port Komunikacyjny chce współpracować z lotniskami w Seulu i Tokio
Warunki potencjalnej współpracy podczas etapu planowania Centralnego Portu Komunikacyjnego były omawiane z portami lotniczymi Incheon w Seulu i Narita w Tokio podczas kolejnej tury rozmów w ramach wyboru doradcy strategicznego - wskazał prezes CPK Mikołaj Wild.
W tym tygodniu zakończyła się druga tura rozmów z dwoma dalekowschodnimi portami lotniczymi w ramach procedury wyboru doradcy strategicznego Centralnego Portu Komunikacyjnego.
"Rozmowy dotyczyły szczegółowych zagadnień, m.in. zakresu i warunków potencjalnej współpracy podczas etapu planowania i projektowania Portu Lotniczego Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsłużyć do 45 mln pasażerów i być dobrze skomunikowany z siecią kolejową, m.in. z planowana linią dużych prędkości Warszawa-Łódź-Wrocław" - powiedział Wild.
Spółka nie wyklucza, że konieczna będzie trzecia tura rozmów. "W tej sprawie decyzja jeszcze jednak nie zapadła. Kolejnym etapem będzie wezwanie do złożenia finalnych ofert" - przekazał.
Wild podkreślił, że procedura wyboru doradcy strategicznego odbywa się zgodnie z planem. "Zakładamy, że wybór doradcy strategicznego i podpisanie umowy nastąpi na przełomie III i IV kwartału br. Na razie umowa będzie zawarta na okres do trzech lat, czyli będzie dotyczyła etapów planowania i projektowania inwestycji lotniskowej" - powiedział.
Wild przekazał, że doradca strategiczny ma zapewnić wiedzę operacyjną i komercyjną z zakresu efektywnego zarządzania dużym lotniskiem przesiadkowym, która jest niezbędna na etapie opracowywania master planu i projektowania.
"Postanowiliśmy zaangażować do naszego projektu zarządców najlepiej zorganizowanych lotnisk świata. W przyszłości doradca może zostać długoterminowym partnerem strategicznym. Takie zaangażowanie oznaczałoby zaś szeroko zakrojoną współpracę nie tylko na poziomie transferu wiedzy, ale też inwestycyjnym i gospodarczym. To właśnie dlatego rozmowy z potencjalnymi partnerami prowadzone są równolegle na dwóch poziomach: biznesowym i międzyrządowym" - powiedział.
Zdaniem Wilda zarówno Japonia, jak i Korea Południowa mają bogate doświadczenie w działalności doradczej w różnych częściach świata, a także wiele do zaoferowania w sektorach lotniczym, kolejowym i w zakresie tzw. smart cities.
"Dlatego nasze rozmowy i potencjalne partnerstwo wykraczają daleko poza część lotniskową projektu. Program CPK to narzędzie do zbliżenia Polski z globalnymi gospodarkami" - podkreślił.
Resort infrastruktury poinformował, że w tym tygodniu wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcin Horała spotkał się JE Tsukasa Kawada, ambasadorem Japonii w Warszawie. Jak przekazano, spotkanie - zorganizowane z inicjatywy strony japońskiej - jest elementem współpracy z ambasadą oraz podmiotami z Kraju Kwitnącej Wiśni.
Dialog konkurencyjny na doradcę strategicznego został ogłoszony w połowie marca br. Z ośmiu portów lotniczych z różnych stron świata do ostatecznej fazy postępowania zostały zakwalifikowane: Incheon w Seulu i Narita w Tokio.
Główne międzynarodowe lotnisko w Korei Południowej zostało otwarte w 2001 r. - po ośmiu latach budowy. Lotnisko jest położone na wyspie Yeongjong-Yongyu, 52 km od Seulu. Natomiast Narita International Airport został otwarty w 1978 r. - po 12 latach budowy. Znajduje się 65 km od centrum Tokio.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa, zaliczając się do spółek strategicznych z punktu widzenia interesów kraju. Zgodnie z zapowiedziami sam port powinien być zbudowany do końca 2027 r.
Dołącz do dyskusji: