Branża modowa zwiększa wydatki na reklamę, najbardziej zegarki i biżuteria
W I półroczu 2016 roku sektor modowy przeznaczył na działania promocyjne ponad 112 mln zł. To o ponad 14 mln zł więcej niż w analogicznym okresie 2015 r. - wynika z analizy Codemedia.
Wydatki reklamowe branży modowej w pierwszej połowie 2016 r. zwiększyły się w stosunku do analogicznego okresu w poprzednim roku o 15,3%.
Prym wśród kategorii sektora, tak jak w poprzednich latach, wiedzie odzież, której producenci przeznaczają coraz większe fundusze na promocję. Wzrastają też wydatki przeznaczane na reklamę zegarków i biżuterii. Łączny udział obu tych kategorii w wydatkach reklamowych w pierwszej połowie 2016 r. wyniósł 81%.
Jeśli chodzi o odzież, najwięcej na promocję przeznaczyli właściciele takich marek jak H&M, Vistula, Calzedonia, F&F, Intimissimi, Wólczanka, Mango, Solar i Triumph.
Na dobry wynik zegarków i biżuterii zaważyły wydatki 20 brandów, których udział kosztowy we wszystkich wydatkach wyniósł prawie 80%. Najwięcej wydał Apart, a w dalszej kolejności Pandora, Lilou (największy wzrost w tej kategorii w porównaniu z analogicznym okresem w 2015 r.), W.Kruk, Artelioni, Elixa i Yes.
Udział pozostałych kategorii w podziale wydatków wyniósł odpowiednio dla obuwia – 8%, okularów i soczewek kontaktowych – 7%, wyrobów skórzanych i skóropodobnych – 3% oraz tkanin i półproduktów – 1%.
Struktura wydatków branży modowej ze względu na media od lat kształtuje się w podobny sposób. Kluczowym medium są magazyny. W pierwszej połowie 2016 r. ich udział wyniósł 70%, co jest najlepszym wynikiem dla tego medium od 2012 r. Firmy najchętniej reklamowały swoje artykuły w „Twoim Stylu”, „Vivie” i „Pani”. W Top 10 magazynów znalazł się też tytuł skierowany do mężczyzn – „Men’s Health”, a zabrakło „Avanti”, które zanotowało spadek w stosunku do analogicznego okresu w poprzednim roku.
Istotny jest również spadek udziałów drugiego pod kątem wielkości lokowanych tam budżetów reklamowych medium – telewizji. Nie jest on duży, choć porównując 18% udziału w pierwszej połowie 2016 r. do rekordowych 26% w 2012 r., można mówić już o pewnej tendencji. Reklamodawcy wybierali najczęściej TVN, Polsat i TVP1. W pierwszej dziesiątce znalazły się cztery stacje tematyczne: TVN Style (które wyprzedziło TVP2), National Geographic Channel, TVN24 i Comedy Central.
Spadek udziałów widoczny jest także w reklamie outdoorowej oraz w internecie. Firmy wybierające to medium skupiały się przede wszystkim na największych portalach ogólnotematycznych: Wp.pl, Onet.pl i Gazeta.pl.
Wzrost zanotowały także kina, a spadek - radio i gazety. Podobnie jak w poprzednich latach reklamodawcy lokowali budżety w takich stacjach jak RMF FM, Radio Zet i w regionalnych rozgłośniach Eski oraz skupiali się na obecności w ogólnopolskich tytułach: Wysokich Obcasach Gazety Wyborczej i jej głównym wydaniu, Metrocafe.pl i Rzeczpospolitej.
Dla obu kategorii, które miały największy udział wydatkach reklamowych branży modowej, kluczowym medium były magazyny. W kategorii odzież firmy przeznaczały najwięcej środków na obecność właśnie w nich - 69% wydatków, a w kategorii zegarki i biżuteria 89%. Producenci i dystrybutorzy odzieży inwestowali w dalszej kolejności w telewizję (11%), outdoor (11%) i internet (6%), a zegarków i biżuterii - przede wszystkim w telewizję (6%).
Reklamodawcy obuwia również zdecydowanie stawiają na magazyny (72%). W dalszej kolejności wybierają telewizję (13%) i outdoor (7%). Inaczej wygląda to jeśli chodzi o kategorię okulary i soczewki - ponad połowa (56%) wydatków przeznaczanych jest na reklamę w telewizji. Magazyny plasują się na drugim miejscu (15%), a na kolejnych są radio (10%) i gazety (9%)
Dołącz do dyskusji: Branża modowa zwiększa wydatki na reklamę, najbardziej zegarki i biżuteria