Branża kinowa: jaki był 2019 rok, co wydarzy się w 2020 roku?
W ramach naszej serii podsumowań 2019 roku w mediach i marketingu przyszedł czas na sektor kinowy. Analizują go menedżerowie z Heliosa, Multikina i domu mediowego Mindshare Polska.
Tomasz Jagiełło, prezes sieci kin Helios
Wydarzenie roku
W świecie kina i filmu zawsze dużo się dzieje, ale myślę, że w tym roku warto wskazać wydarzenie z tzw. naszego podwórka, czyli zakup 70 proc. udziałów firmy Kino Świat przez ITI Neovision, operatora Canal+. To, że największy dystrybutor polskich filmów wiąże się ze stacją telewizyjną, może mieć niebagatelny wpływ zarówno na ich wspólną ofertę, jak i na budżety innych stacji telewizyjnych. Jestem bardzo ciekawy, co wyniknie z tej współpracy.
Sukces roku
Pozostanę w temacie akwizycji. Sukcesem roku jest dla mnie sfinalizowanie przejęcia 21st Century Fox przez Disneya. Studio spod znaku Myszki Miki powoli staje się monopolistą na rynku - wcześniej nabyło m.in. Lucasfilm, a także udziały w platformie streamingowej Hulu. Konkurencja na rynku jest oczywiście pożądana, więc ciężko powiedzieć, czy ta konsolidacja studiów filmowych będzie korzystna dla widzów. Na pewno to dobra rzecz dla Disneya, który zyskał właśnie wiele kultowych pozycji do portfolio. A ponieważ firma uruchomiła również platformę streamingową, to nabycie praw do nowych filmów i seriali z pewnością jej się opłaci.
Porażka / rozczarowanie roku
Chyba mógłbym stworzyć całe podsumowanie 2019 roku tylko na temat przejęć w branży kinowej i filmowej, bo rozczarowanie roku też się z nimi w pewnym sensie wiąże. Otóż w 2019 potwierdziła się teza, że na polskim rynku kinowym liczą się trzy największe sieci multipleksów i stworzenie kolejnego dużego podmiotu jest już dużym wyzwaniem - trudno jest już obecnie zbudować potrzebną do tego skalę. Jedyny gracz na rynku, który podjął taką próbę - Cinema 3D - poległ, przejęty przez Multikino. Próbowało też OH Kino, ale ostatecznie musiało wycofać się z inwestycji i zrezygnować z kilku projektów. I pewnie nie powinno mnie to smucić, jako szefa jednej z tych trzech największych sieci multipleksów, ale bardzo cenię sobie różnorodność na rynku.
Człowiek roku
Dla mnie człowiekiem roku 2019 w kinie był Quentin Tarantino -za doskonałe „Pewnego razu… w Hollywood”. Ten film jest prawdziwą ucztą pełną smaczków dla każdego kinomana, a ja z pewnością się do tej grupy zaliczam. Obejrzałem dwa razy - oczywiście w kinie.
Serwis / kampania / projekt roku
Pozwolę sobie ten jeden raz zwrócić uwagę na naszą realizację - dla mnie projektem roku na rynku kinowym jest bez dwóch zdań kino Helios w warszawskim Blue City. Nasza sieć wreszcie zawitała do stolicy i to w stylu, z którego jestem naprawdę dumny. Spełniliśmy marzenie o innowacyjnym obiekcie, który łączy dwa, z pozoru odległe od siebie, światy: nowoczesnych, wypełnionych technologią multipleksów i klimatycznych starych kin. Zaprojektowaliśmy multipleks inspirowany Nowym Jorkiem, a jednocześnie wykorzystaliśmy nasz pomysł z nawiązaniem do starych warszawskich kin, nadając ich nazwy ośmiu salom. Spośród nich aż trzy są w standardzie Helios Dream - nowoczesny design, najnowsze kinowe technologie i elektrycznie rozkładane fotele zyskują kolejnych fanów, którzy nie chcą wracać do „zwykłej” sali. Helios w Blue City to kino, które robi fenomenalne wrażenie za każdym razem.
Premiera / nowość roku
W tym roku było kilka filmów, które osiągnęły w polskich kinach fantastyczne wyniki - „Król Lew”, „Miszmasz czyli Kogel Mogel 3”, kolejna odsłona „Avengers” czy „Joker”. Myślę jednak, że tytuł premiery roku zdecydowanie należy się temu ostatniemu. „Joker” to aktorski i realizacyjny popis, który przywraca wiarę w kino oparte na komiksowych historiach. Duże zaskoczenie dla fanów Marvela, bo oto film z bohaterami z uniwersum DC Comics okazał się tegorocznym królem gatunku. Tytuł do tej chwili zgromadził prawie 2 mln widzów w polskich kinach, a myślę, że w momencie publikacji tego podsumowania ta granica zostanie już przekroczona.
Trend roku
Trendem roku bez wątpienia jest dynamiczny rozwój platform streamingowych. Powstają kolejne serwisy VOD związane z wielkimi studiami produkcyjnymi, które rzucają wyzwanie Netflixowi. W tym roku do gry dołączyły Apple TV+ i Disney+. Na przyszły rok szykuje się premiera HBO Max, serwisu należącego do WarnerMedia, a do walki o widzów przymierza się jeszcze NBCUniversal, czyli kolejny duży koncern medialny. Jestem bardzo ciekawy tego, jak w tej ofercie odnajdą się widzowie.
Z naszych obserwacji wynika, że serwisy streamingowe są raczej uzupełnieniem oferty kinowej, niż naszą bezpośrednią konkurencją, więc z zainteresowaniem przyglądamy się ich pojedynkowi.
Prognoza na 2020 rok
W przyszłym roku prawdopodobnie utrzymają się dotychczasowe trendy związane z rynkiem kinowym. Jak zawsze będziemy w napięciu śledzić frekwencję, a ta, jak wiadomo, zależy głównie od repertuaru. Mamy oczywiście swoich faworytów na przyszły rok. Spośród polskich filmów w szczególności czekamy na koprodukcje NEXT FILMu: „Jak zostałem gangsterem. Historię prawdziwą” oraz „365 dni” na podstawie powieści Blanki Lipińskiej, czyli polską odpowiedź na „50 twarzy Greya”. Gdybym miał wskazać zagraniczny tytuł, na który szczególnie liczę, to byłaby to najnowsza odsłona przygód Jamesa Bonda „Nie czas umierać”.
Mariusz Spisz, członek zarządu Multikina
Wydarzenie roku
Największym wydarzeniem w branży kinowej w 2019 roku w Polsce, było nabycie przez Multikino 24 maja 2019 roku sieci kin Cinema3D. Dzięki temu nasza działalność została rozszerzona do 45 obiektów i 322 ekranów.
Natomiast na świecie wydarzeniem roku było przejęcie przez koncern Walt Disney Company za kwotę 71,3 mld dolarów rozrywkowej części 21st Century Fox. W efekcie Disney uzyskał prawa do wielu popularnych filmów, seriali oraz studiów producenckich i platformy kablowej.
Sukces roku
W Polsce za sukces należy niewątpliwie uznać kolejny rok rekordowej frekwencji! Jeszcze pięć lat temu frekwencja w kinach w całym roku w Polsce wynosiła 40,4 mln widzów - była niższa niż wynik po samych trzech pierwszych kwartałach 2019 roku. Wzrost zainteresowania kinem z roku na rok przyniósł w 2018 rekordową frekwencję na poziomie 59,7 mln widzów.
Dane BoxOffice.pl pokazują, że liczba widzów w trzech pierwszych kwartałach br. w kinach była większa niż w analogicznym okresie 2018 roku, co daje polskiej branży kinowej duże szanse na przebicie w bieżącym roku pułapu 60 mln widzów, zwłaszcza po tak fantastycznym otwarciu „Krainy lodu 2”. Animację w pierwszy weekend obejrzało ponad 600 tysięcy widzów, a przed nami jeszcze Święto Kina - już 15 grudnia oraz premiera finałowej części sagi „Gwiezdne wojny: Skywalker. Odrodzenie”.
Człowiek roku
Jan Komasa, który w 2019 roku powrócił na wielki ekran z filmem „Boże Ciało” – polskim kandydatem do Oscara. Co warte odnotowania – film zebrał nie tylko świetne opinie krytyków, ale jednocześnie przyciągnął do tej pory do polskich kin prawie 1,4 mln widzów!
Serwis / kampania / projekt roku
Multikino we współpracy z Mastercard pod koniec listopada wprowadziło na polski rynek kinowy aplikację mobilną. Jest to pierwsze w Polsce i jedno z pierwszych w Europie rozwiązań kinowych w pełni omnichannelowych. Od października za pomocą telefonu można zakupić zarówno bilety na seans filmowy oraz przekąski z barowej oferty kina. Aplikacja w systemie Android oraz iOS jest dostępna w Google Play oraz App Store. Dodatkowo aplikację Multikino wyróżnia „Film alert” - bardzo wciągająca usługa przypominająca funkcjonalnością jedną z popularnych aplikacji randkowych. „Polubienie” filmu pozwoli przypomnieć kinomanom o premierze ich ulubionych produkcji zarówno drogą mailową jak i notyfikacją.
Premiera, nowość roku
Premiera roku w Polsce i na świecie, to zdecydowanie „Joker”. Film z Joaquinem Phoenixem w roli głównej zaskoczył wszystkich analityków. W Polsce zobaczyło go już prawie 2 miliony widzów, tym samym „Joker” wyprzedził nad Wisłą takie hity tego roku jak „Avengers: Koniec gry” oraz „Polityka”. Natomiast na świecie „Joker" to najbardziej dochodowy film komiksowy w historii. Ponadto jest to 44. produkcja w historii, która przekroczyła pułap miliarda dolarów przychodów ze światowych kin. Dzięki temu jest na czele jeśli chodzi o zysk przypadający na jednego zainwestowanego w produkcję filmu dolara.
Natomiast nowością na polskim rynku są w pełni rozkładane, elektrycznie sterowane, skórzane fotele superVip. Wyposażyliśmy w nie nasze nowo otwarte w tym roku Multikino w Galerii Młociny w Warszawie. Dzięki fotelom superVip seanse w Multikinie Młociny można oglądać w pozycji… półleżącej! To widz decyduje, w jaki sposób ogląda film, samodzielnie sterując fotelem.
Poza Multikinem w Galerii Młociny fotele superVip znajdują się we wszystkich rzędach i na wszystkich salach w Poznaniu w Galerii Stary Browar i w Galerii Malta. Natomiast pojedyncze rzędy superVipów są we wszystkich salach kin w Łodzi oraz w Pruszkowie.
Trend roku
W Polsce stały trend to nieustający wzrost frekwencji w branży kinowej. Wpływ mają na to zarówno polskie produkcje, kino familijne jak i atrakcyjne oferty cenowe i programy lojalnościowe.
Prognoza na 2020 rok
Uważam, że nadal największym zainteresowaniem wśród polskich widzów będą cieszyły się: polskie produkcje, filmy familijne oraz ekranizacje komiksów. Nie ma powodów do niepokoju, jeśli chodzi o wysoką frekwencję w 2020 roku, ponieważ na wielkim ekranie pojawią się m.in. „Psy 3. W imię zasad” w reżyserii Władysława Pasikowskiego, „365 dni” na podstawie bestsellera Blanki Lipińskiej, „Ptaki Nocy (i fantastyczna emancypacja pewnej Harley Quinn), „Mulan”, najnowszy Bond - „Nie czas umierać”, „Black Widow”, „Wonder Woman 1984” czy nowy „Top Gun”!
Maciej Świątek, director, client leadership w Mindshare
Wydarzenie roku
Kolejne otwarcia nowych kin - zarówno w większych jak i mniejszych miastach, co czyni to medium coraz bardziej zasięgowe.
Sukces roku
Utrzymanie wysokiej frekwencji w kolejnym roku. Było to o tyle trudne, że mowa o roku po sukcesie „Kleru”, który przyciągnął do kin ponad 7 mln osób, z czego wielu nowych widzów. Ten rok pokazuje, że kino rośnie tak mocno, że nawet brak jednego tak silnego tytuły nie okazał się czynnikiem wyhamowującym wzrost.
Porażka / rozczarowanie roku
Budowanie zainteresowania filmem opartego wyłącznie na kontrowersji nie jest tym, co moim zdaniem zasługuje na poparcie. Widać też, że nie jest to już skuteczne - co potwierdziło się w wyniku frekwencji jednego z „głośniejszych” filmów drugiego półrocza.
Człowiek roku
Rodzic - który mimo tylu barier, o których się ciągle mówi (wysokie ceny biletów, drogie zakupy w barze, oraz cała logistyka wyjścia z domu) dalej tłumnie odwiedza srebrny ekran dla filmów dla dzieci (zazwyczaj z dziećmi, ale patrząc na wyniki frekwencyjne nowej wersji „Króla Lwa” - część na pewno odwiedza samemu).
Serwis / kampania / projekt roku
Karta Unlimited - mimo, że jest na rynku od pewnego czasu, to dopiero niedawno zaczęła być rozpatrywana jako podobieństwo do Netfliksa czy innych systemów subskrypcji, nadając kinu bardziej „codzienny” charakter konsumpcji.
Trend roku
Coraz więcej kin/sal już w standardzie jest premium - choćby nowo otwarte Multikino na Młocinach, które daje jakość VIP każdemu na poziomie wcześniej dostępnym tylko za dodatkową dopłatą.
Prognoza na 2020 rok
Mam nadzieję, że planowane premiery na rok 2020 (m.in. nowy James Bond, kolejny odcinek sagi „Gwiezdne wojny”) przynajmniej utrzyma wysoką frekwencje w kinach. Dodatkowo liczę, że nowinki technologiczne (takie jak np. sala przestrzenna ScreenX, którą dysponuje Cinema City) staną się coraz bardziej popularne i powszechne, także w reklamie.
Dołącz do dyskusji: Branża kinowa: jaki był 2019 rok, co wydarzy się w 2020 roku?