Pierwsze automaty paczkowe Allegro ruszą w II połowie tego roku, w III kw. testy usług logistycznych
Allegro w drugiej połowie 2021 roku planuje uruchomienie pierwszych własnych automatów paczkowych, w trzecim kwartale bieżącego roku ruszą testy usług logistycznych - poinformował Jon Eastick, dyrektor finansowy spółki. Dodał, że nowy projekt B2B rozwija się bardzo dobrze.
"Projekt automatów paczkowych idzie zgodnie z planem. Mamy kluczowych menedżerów, rozwijamy zespół, podpisaliśmy umowę na dostawę maszyn, pozyskujemy lokalizacje. Spodziewamy się, że pierwsze automaty pojawią się w drugiej połowie roku. Plan 1.500 lokalizacji w 2021 roku jest aktualny" - powiedział PAP Jon Eastick, dyrektor finansowy spółki.
Umowa z Modern - Expo na dostawę automatów paczkowych
Allegro poinformowało na początku marca o podpisaniu listu intencyjnego z Modern - Expo na dostawę automatów paczkowych do odbioru i nadawania przesyłek. Do końca tego roku platforma planuje budowę sieci 1.500 urządzeń w polskich miastach. W ramach pierwszej fazy spółka chce uruchomić łącznie 3.000 automatów.
Inwestycje Allegro w 2021 roku mają zwiększyć się do 550-600 mln zł z 230 mln zł w 2020 roku (5,8 proc. przychodów).
Wśród tegorocznych projektów grupy jest też uruchomienie usług logistycznych.
"Jeśli chodzi o projekt logistyczny to budujemy zespół, rozwijamy software i mamy już dostęp do ogromnego magazynu pod Warszawą. Planujemy prowadzenie testów usługi fulfillment na dużą skalę od trzeciego kwartału, uruchomienie komercyjnej usługi jest planowane jeszcze w 2021 roku" - powiedział Eastick.
Allegro informowało w lutym, że w 2021 roku spółka planuje uruchomienie nowej usługi logistycznej dla firm prowadzących sprzedaż na platformie. Obsługa zamówień obejmie m.in. przechowywanie towarów oraz pakowanie i nadawanie przesyłek, a także obsługę zwrotów. W tym celu spółka planuje otworzyć nowe centrum logistyczne, w którym do końca 2022 roku pracować ma 1.200 osób.
Grupa chce rozwijać swoje usługi logistyczne w A2 Warsaw Park. Umowa pomiędzy firmą Panattoni a Allegro obejmuje wynajem magazynu o powierzchni 36.500 m kw., z czego 35.100 m kw. zostanie przeznaczone na obsługę zamówień, a niemal 2.800 m kw. zajmą biura i przestrzeń wypoczynku. Docelowo łączna powierzchnia operacyjna magazynu z systemem wewnętrznych antresol wyniesie 65.300 m kw.
Allegro uruchomiło w lutym platformę dedykowaną dla biznesu.
"Jesteśmy bardzo zadowoleni z wdrożenia Allegro Biznes. Platforma cieszy się rosnącym zainteresowaniem małych i średnich przedsiębiorców, popyt jest duży. Widzimy olbrzymi potencjał e-commerce B2B. GMV w przypadku Allegro Biznes rośnie szybciej niż w segmencie B2C" - powiedział dyrektor finansowy.
W pierwszym kwartale 2021 roku liczba aktywnych kupujących w grupie Allegro przekroczyła 13,2 mln (+13,4 proc. rdr), a ich roczne wydatki wyniosły średnio 2.880 zł (+38,9 proc. rdr).
Allegro prowadzi też prace nad uruchomieniem anglojęzycznej wersji platformy.
"Trwają zaawansowane prace nad anglojęzycznym marketplace Allegro. Mamy ambicję, aby udostępnić ofertę naszych sprzedawców w skali całej Europy w języku angielskim. Da to polskim sprzedawcom dostęp do rynków zagranicznych, a międzynarodowych sprzedawców zachęci do większej sprzedaży na Allegro. Ten projekt ma ogromny potencjał. Nie komunikujemy jeszcze daty jego startu" - powiedział Eastick.
Dodał, że jeśli chodzi o nazwę domeny to jeszcze trwają analizy.
Allegro może kupić Grupę Mall
Eastick nie skomentował medialnych doniesień, że Allegro jest wśród inwestorów zainteresowanych przejęciem Grupy Mall w Czechach.
"Nie komentujemy medialnych doniesień dotyczących naszego obszaru fuzji i akwizycji. Jeśli chodzi o nasze plany rozwoju zagranicznego, to badamy możliwości większych inwestycji w pobliskich krajach, gdzie potencjał rozwoju jest jeszcze większy. Rozwój za granicą przez akwizycje jest elementem naszej strategii" - powiedział.
Hospodarske Noviny podały kilka dni temu, że czescy właściciele e-sklepów Grupa Mall rozważają debiut giełdowy lub sprzedaż spółki wybranemu inwestorowi. Jednym z wymienianych, potencjalnych nabywców jest Allegro.
Według dziennika, w 2020 roku w e-sklepach Grupy Mall zamówiono 11 mln produktów - od perfum, przez elektronikę, po świeżą żywność. Jednak pomimo swojej wielkości Grupa nadal przynosi straty, co od dawna niepokoi jej właścicieli, na czele z Danielem Křetínským i grupą PPF. W skład Grupy Mall wchodzą m.in. Mall .cz, Czc .cz czy Košík .cz.
Allegro spodziewa umiarkowanego obniżenia wskaźnika "take rate" do końca '21
Allegro spodziewa się umiarkowanego wskaźnika "take rate" do końca 2021 roku - powiedział Jon Eastick, dyrektor finansowy spółki.
"Wskaźnik take rate jest kombinacją prowizji od transakcji na naszej platformie oraz dochodów z innych źródeł, w tym m.in. współfinansowania przez sprzedawców darmowych dostaw do paczkomatów w ramach programu Smart!. Ten drugi element jest nowy i podnosi całą naszą stawkę tak rate, współfinansując niewielką część ponoszonych z tego tytułu kosztów dostaw netto. Nie spodziewamy się dalszego wzrostu tego wskaźnika do końca 2021 roku, a raczej umiarkowanego obniżenia" - powiedział dyrektor finansowy spółki.
W pierwszym kwartale take rate Allegro zwiększył się o 112 pb. do 10,43 proc. w stosunku do pierwszego kwartału 2020 roku.
Allegro w ramach programu Smart! od stycznia 2021 roku wprowadziło współfinansowania przez sprzedających przesyłek do automatów paczkowych w wysokości 0,99 zł dla przesyłek poniżej 100 zł i 1,99 zł dla przesyłek powyżej 100 zł. Wcześniej współfinansowanie dotyczyło jedynie dostaw kurierem.
Program lojalnościowy Allegro Smart! po zapłacie rocznego lub miesięcznego abonamentu umożliwia klientom darmowe przesyłki z Allegro. Spółka informowała wcześniej, że z programu korzysta ponad 2 mln klientów.
W czwartek rano Allegro podniosło tegoroczne prognozy wyników finansowych. Dyrektor finansowy pytany o możliwość kolejnej rewizji jeszcze w tym roku odpowiedział:
"Monitorujemy sytuację na bieżąco, ale tego typu decyzje podejmujemy w oparciu o konkretne informacje. Tak więc obecnie przedstawiliśmy nasze nowe oczekiwania na ten rok i musimy zobaczyć za kilka miesięcy, jak sytuacja się rozwinie. Ewentualnej aktualizacji naszych oczekiwań można się spodziewać najwcześniej przy publikacji wyników za I półrocze, które będą publikowane na początku sierpnia".
Allegro podwyższyło prognozę wzrostu w 2021 roku skorygowanej EBITDA i GMV do około 20 proc. Wcześniej spółka przewidywała tegoroczną zwyżkę skorygowanej EBITDA na poziomie średnich kilkunastu proc. rdr, a GMV na poziomie górnych kilkunastu proc. Przychody netto mają wzrosnąć o nieco ponad 30 proc. ze znacząco ponad 20 proc. rdr przewidywanych wcześniej.
Dyrektor finansowy pozytywnie ocenia sprzedaż Allegro w kwietniu.
"Klienci są coraz bardziej zaangażowani w e-commerce, kupują coraz więcej tym kanałem. Ten trend przyspieszył z związku z pandemią Covid, która niestety jest z nami przez ponad rok. Mamy nadzieję, że kolejnych lockdownów nie będzie. Taki scenariusz uwzględniamy w naszych planach i prezentowanych oczekiwaniach na cały rok" - powiedział.
"Nasze wyniki sprzedażowe w kwietniu br. są dobre. Trzeba pamiętać, że w kwietniu 2020 roku GMV wzrosło o 85 proc. rdr, bo był to okres mocnego lockdownu. Wzrost sprzedaży w kwietniu br. jest zatem oczywiście wolniejszy niż przed rokiem, ale jesteśmy zadowoleni. Pozytywne trendy od początku 2021 roku są kontynuowane" - dodał.
Skorygowana EBITDA Allegro w pierwszym kwartale 2021 roku wzrosła rdr o 50,6 proc. do 535,5 mln zł. Zysk netto zwiększył się do 269,6 mln zł z 104,6 mln zł zysku rok wcześniej.
Allegro podnosi prognozy
Wartość sprzedanych produktów (GMV) na platformie grupy Allegro pierwszym kwartale 2021 r. wyniosła 9,6 mld zł (wzrost o 46,1 proc. rdr).
Największy, 82,2 proc. udział w przychodach ogółem miał segment marketplace, usługi reklamowe odpowiadały za 8,4 proc. przychodów, własna sprzedaż detaliczna za 4,9 proc. oraz porównywarka cen Ceneo.pl za 4,1 proc..
Allegro planuje w całym 2021 roku zwiększyć zatrudnienie łącznie o 1.500 pracowników.
Dołącz do dyskusji: Pierwsze automaty paczkowe Allegro ruszą w II połowie tego roku, w III kw. testy usług logistycznych