Andrzej Mielimonka o planach RMF Maxxx
Andrzej Mielimonka, prezes zarządu spółki Region, operatora sieciRMF Maxxx: granica naszego rozwoju nie zamyka się na 54miejscowościach.
Łukasz Kłosowski: RMF Maxxx to w 2008 roku 2,2% udziałuw rynku. Rok wcześniej było 1,90%, a dwa lata temu 1,10%. To byłnajwyższy wzrost w ubiegłym roku wśród sieci radiowych. Jakiegowzrostu spodziewacie się w 2009 roku?
Andrzej Mielimonka: Chcemy bardzo dużegowzrostu, Maxxxymalnego, adekwatnego do naszego stanu posiadaniaoraz jakości programu RMF Maxxx.
- W fali kwiecień - czerwiec 2008 było to nawet 2,7%.Czemu zawdzięczacie ten wynik?
Po pierwsze. Wynik pokazuje, że przeprowadziliśmy bardzo dobrąrestrukturyzację dotychczas realizowanego programu oraz organizacjipracy zespołów stacji radiowych, które stopniowo wchodziły do grupyRMF Maxxx, a to oznacza, że, i tu po drugie: tworzymy bardzo dobrestacje radiowe, a ich program bardzo dobrze trafia w gustasłuchaczy. Oczywiście że, i to po trzecie: na wynik wpływarozszerzenie technicznego zasięgu naszej grupy radiowej poprzezkolejne akwizycje na rynku radiowym, ale również przy pomocy nowychczęstotliwości uzyskanych dzięki decyzjom Krajowej Rady Radiofoniii Telewizji. Jest to znak, że na polskim rynku pojawiła się bardzodobra alternatywa do istniejących już stacji (sieci) radiowych.Pokazuje to, że radzimy sobie bardzo dobrze na trudnym rynkuradiowym, i że udaje nam się znakomicie wykorzystywać potencjał idoświadczenie zespołu, który tworzy projekt RMF Maxxx.
- W 2008 roku wystartowało RMF Maxxx Piła i RMF MaxxxTrójmiasto. W planach jest uruchomienie m.in. RMF Maxxx Ciechanów.Kiedy to nastąpi?
Niestety pojawiły się pewne rozbieżności pomiędzy warunkami,jakie w swoim ogłoszeniu opublikował Przewodniczący Krajowej Rady,a tym co uzgodniła w swoim postanowieniu Prezes UKE. Są one rażąconiekorzystne dla naszej stacji. Złożyliśmy wniosek o ponownerozpatrzenie sprawy. Czekamy na jego rozstrzygnięcie.
- O co chodzi?
Rozbieżności polegają na tym, że w ogłoszeniach były 10-krotniewiększe moce nadajnika, niż zakłada to teraz UKE.
- Ile docelowo stacji ma mieć Maxxx?
We wrześniu 2005 roku złożyliśmy na ręce ówczesnejPrzewodniczącej Krajowej Rady wniosek o dobór i ogłoszenie 54częstotliwości w całej Polsce. Na tej liście jest 19 miast, wktórych dzisiaj można słuchać stacji. Ale to nie oznacza, żegranica naszego rozwoju zamyka się na brakujących 35miejscowościach.
- Poszerzając sieć dystrybucji, RMF Maxxx wrzucono naiTunes. Gdzie jeszcze da się wcisnąć Maxxxa?
Emisja RMF Maxxx za pomocą iTunes jest odpowiedzią na corazpopularniejszy wśród słuchaczy system do odtwarzania plików audio ivideo, szczególnie w grupie, do której kierujemy nasz program. Jestto kolejna płaszczyzna poszerzająca dystrybucję programu RMF Maxxx,który dostępny jest również na platformach cyfrowych Cyfra+,Cyfrowy Polsat, "N" oraz w serwisie MiastoMuzyki.pl, a takżebezpośrednio w postaci streamingu internetowego ze stron www.rmfmaxxx.pl. Oczywiście stalepracujemy nad poszerzeniem dostępności Maxxxa we wszystkichpojawiających się nowych mediach oraz w sieciach mobilnych.
- Uruchomiona przez was aplikacja DJet Maxxx umożliwiasłuchanie radia online, oglądanie telewizji RMF Maxxx TV,komunikację ze społecznością użytkowników www.rmfmaxxx.pl(Shoutbox). Czy udało się zachęcić do korzystania z niejmłodzież, która Was słucha? Jaki jest sens uruchamiania takichbajerów?
DJet został przyjęty przez użytkowników strony www.rmfmaxxx.pl z dużym entuzjazmem.Do dnia dzisiejszego pobrało i zainstalowało tę aplikację ponad 15tys. użytkowników, a ta liczba świadczy o sensowności takiegoprzedsięwzięcia. RMF Maxxx wyróżnia na polskim rynku radiowymnowatorskie podejście do tworzenia radia, co przejawia się wprogramie, ale też w tworzeniu dodatkowych mediów wokół radia.Jesteśmy pierwszą stacją, która uruchomiła telewizyjną wersjęprogramu radiowego i jedyną, która potrafi opierać programtelewizyjny o program radiowy tworzony na żywo. Budujemy nowoczesnyportal społecznościowy skupiający tysiące młodych ludzi wokółradia, dający im możliwość swobodnej wymiany poglądów na każdytemat, możliwość prowadzenia blogów, prezentowania samych siebie wramach społeczności. DJet jest narzędziem, dzięki któremu słuchaczemają bezpośredni dostęp z pulpitu do swojego ulubionego RMF Maxxx,RMF Maxxx.TV, swoich przyjaciół i shoutbox'a, a to dopieropoczątek.
- Ta kampania z października 2008 roku z "wygiętą palmą"to nie było lekkie nadużycie? Młodzież jest rzeczywiście takwyuzdana?
Jesienna kampania była pełna barw i elementów nawiązujących dozakończonych wtedy wakacji. Odróżniała nas od innych nośników orazożywiała kolorami szare jesienne ulice wybranych miast, w którychmożna słuchać Maxxxa. Dlatego można było zobaczyć tukana,kameleona, żółwia, ale również żółtego banana, czy też wspomnianąpalmę. Dodatkowo w Poznaniu pojawiły się charakterystyczne dla tegomiasta koziołki, a w Trójmieście rekin. Nie rozumiem, dlaczego"wygięta palma" skojarzyła się Panu z wyuzdaną młodzieżą. Ja niemam takich skojarzeń.
- W lecie mieliście konwój Maxxxa. Jakich atrakcjisłuchacze mogą spodziewać się na najbliższe wakacje?
Zamykamy w tej chwili prace nad akcjami promującymi RMF Maxxx wcałym 2009 roku. Jest jednak za wcześnie, aby o nich w tej chwilipisać. Jedno jest pewne, że będą ciekawe, z coraz większymrozmachem i mocno inspirujące do słuchania.
- Co sądzi Pan o cyfryzacji telewizji i czy jest realnaszansa żeby rmfmaxxx.TV, lub inne tego typu kanały, znalazły się naktórymś z multipleksów?
Cyfryzacja jest nieuniknionym etapem w rozwoju radia itelewizji. Polska na pewno nie ucieknie przed tym problemem. Myoczywiście bacznie się temu procesowi przyglądamy, uczestniczącjednocześnie w wielu spotkaniach organizowanych przezPrzewodniczącego KRRiT oraz Prezesa UKE. Złożyliśmy wniosek orezerwację częstotliwości na pierwszym uruchamianym multipleksie.Pracujemy również nad rozwiązaniami technologicznymi, które pozwoląnam uczestniczyć w różnych "formach cyfryzacji". Temu służy m.in.testowany przez nas przekaz RMF Maxxx TV, który jest absolutnienowatorskim na polskim rynku połączeniem programu radiowego zobrazem. Istotą problemu cyfryzacji jest jednak wielkość rynkuodbiorców, czyli na ile regulator rynku medialnego (KRRiT orazUKE), wspierany przez odpowiednie agendy rządowe, doprowadzą dosytuacji, w której odbiornik cyfrowy nie będzie luksusowymelementem wyposażenia każdego gospodarstwa domowego, każdegoużytkownika. To prosty wskaźnik opłacalności zaangażowania w"cyfryzację".
Rozmawiał: Łukasz Kłosowski
Dołącz do dyskusji: Andrzej Mielimonka o planach RMF Maxxx