Słabszy złoty zaszkodził Agorze. Prawie 300 tys. subskrybentów serwisu Wyborcza.pl
W drugim kwartale br. grupa Agora przy wzroście przychodów o 30 proc. do 261,8 mln zł i zysku EBITDA z 14,7 do 26,1 mln zł zanotowała 17,6 mln zł straty netto. Była ona wyższa niż rok wcześniej. Najmocniej zwiększyły się wpływy kin Helios, przychody reklamowe wzrosły o 9,5 proc.
Przychody ze sprzedaży biletów do kin sieci Helios wzrosły do prawie 40 mln zł, czyli o niemal 140 proc., a ze sprzedaży barowej były ponad czterokrotnie większe, sięgając 23,0 mln zł. Był to efekt braku lockdownu w kinach, który obowiązywał jeszcze częściowo w II kwartale 2021 r. W omawianym okresie w kinach Helios sprzedano blisko 2,1 mln biletów, o ponad 132 proc. więcej niż przed rokiem i zaledwie 1,5 proc. mniej niż trzy lata temu.
Wpływy ze sprzedaży usług reklamowych w grupie Agora zwiększyły się w II kwartale 2022 r. o prawie 10 proc. - do 129,7 mln zł, rosnąc w większości segmentów biznesowych. - Wynikało to z powrotu wielu przedsiębiorców do aktywności reklamowej, co zaowocowało wzrostem łącznej wartości wydatków na reklamę w Polsce – podaje spółka.
Segmentem, w którym przychody z reklam zwiększyły się najbardziej - o niemal 47 proc. i który najmocniej przyczynił się do wzrostu tej kategorii w rachunku całej grupy, była reklama zewnętrzna. Istotnie wyższe były też wpływy reklamowe w kinach i działalności radiowej, a także – nieznacznie – w segmencie prasowym.
Jedynie segment internetowy Agory odnotował niższe przychody reklamowe, głównie w związku z ich spadkiem w spółce Yieldbird, która zmienia swój profil działalności i rozwija nowe produkty dla klientów. Udział przychodów cyfrowych i internetowych w całkowitych wpływach Agory z reklam stanowił prawie 40 proc., czyli mniej niż przed rokiem – przede wszystkim z uwagi na istotny wzrost wpływów z kampanii na nośnikach reklamy zewnętrznej i w kinach.
O ponad połowę zwiększyły się w omawianym okresie przychody grupy Agora z działalności gastronomicznej i filmowej. - W przypadku tej pierwszej miało to związek z wyższymi wpływami z działalności spółki Step Inside, z sukcesem rozwijającej już 12 lokali pod marką Pasibus, przy braku obostrzeń w funkcjonowaniu restauracji, zaś w drugiej łączyło się z możliwością wprowadzania na duże ekrany nowych produkcji po ubiegłorocznym zamknięciu kin oraz ze wzrostem frekwencji – podaje Agora w komunikacie.
Jedyną pozycją przychodów ze spadkiem wartości w II kwartale 2022 r. była sprzedaż wydawnictw, która zmniejszyła się o niemal 7 proc. Rzutowały na to niższe wpływy Wydawnictwa Agora i ze sprzedaży „Gazety Wyborczej”, choć wpływy z prenumeraty cyfrowej dziennika wzrosły o ponad 10 proc.
Prawie 300 tys. subskrybentów serwisu Wyborcza.pl
Liczba aktywnych subskrypcji treści Wyborcza.pl na koniec czerwca 2022 r. sięgnęła blisko 296 tys. - to o prawie 15 proc. więcej niż w ub.r. Udział przychodów cyfrowych w całkowitych wpływach ze sprzedaży wydawnictw grupy wyniósł 41 proc., rosnąc o przeszło 10 pkt proc.
- Przez ostatnich kilka miesięcy dobrze wykorzystaliśmy brak obostrzeń w działalności gospodarczej do pracy nad odbudową wyników Grupy Agora. Wpływy Heliosa powróciły do poziomów sprzed wybuchu pandemii, a nasze przychody reklamowe, czyli największe źródło przychodów Grupy, kolejny kwartał z rzędu rosły szybciej niż na rynku. Cały czas zwiększamy też wpływy z e-commerce, zwłaszcza z subskrypcji treści – mówi Bartosz Hojka, prezes Agory, cytowany w komunikacie.
- Wyzwaniami na nadchodzące miesiące będą na pewno pogarszająca się koniunktura gospodarcza oraz lawinowy wzrost kosztów i - oby nie - kolejna fala pandemii. Naszym priorytetem pozostają jak najskuteczniejsze mierzenie się z nimi i dalsza odbudowa rezultatów finansowych - dodaje.
Koszty operacyjne netto Grupy Agora wzrosły w II kwartale 2022 r. o ponad 19 proc. do 273,6 mln zł. Rzutowało na to przede wszystkim zwiększenie wydatków operacyjnych w segmencie Film i Książka, powiązane m.in. ze wzrostem wpływów. Koszty rosły też w pozostałych obszarach biznesowych firmy poza internetem.
Największą pozycję stanowiły nakłady na wynagrodzenia i świadczenia na rzecz pracowników wyższe o niecałe 20 proc. To efekt zwiększenia zatrudnienia we wszystkich obszarach działalności – na koniec czerwca 2022 r. wyniosło ono 2 375 etatów i było wyższe o 88 etatów niż w 2021 r., a także podwyżki wynagrodzeń oraz innych działań na rzecz pracowników podjętych przez zarząd Agory.
Grupa odnotowała też zwiększenie kosztów w pozostałych kategoriach wydatków oprócz amortyzacji, co było związane z większą skalą działalności jej biznesów w porównaniu z analogicznym okresem 2021 r.
Wyższa strata przez słabszego złotego
Kwartalny zysk EBITDA grupy Agora zwiększył się z 14,7 do 26,1 mln zł, a strata operacyjna zmalała z 27,6 do 11,8 mln zł. Natomiast na rentowność na poziomie netto negatywnie wpłynęły przychody i koszty finansowe, zwłaszcza zmiany kursów walutowych, które przed rokiem przyniosły firmie 16,4 mln zł wpływów, a w zeszłym kwartale - 3 mln zł kosztów. Ponadto wydatki na obsługę kredytów i leasingu zwiększyły się z 4,8 do 8,9 mln zł.
Strata netto sięgnęła 17,6 mln zł, wobec 9,9 mln zł rok wcześniej.
Dołącz do dyskusji: Słabszy złoty zaszkodził Agorze. Prawie 300 tys. subskrybentów serwisu Wyborcza.pl