Aflofarm liderem reklamodawców. Orange mocno w dół, Lidl i Ferrero w górę (TOP10)
W br. zdecydowanie najwięcej na reklamę wydał Aflofarm Farmacja Polska, wyprzedzając Unilever Polska i Procter & Gamble DS Polska. Duży spadek budżetu reklamowego zanotował Orange Polska, za to spore wzrosty osiągnęły Lidl Polska i Ferrero Polska.
Od stycznia do września br. cennikowe wydatki na reklamę w telewizji, radiu, prasie, kinach i na outdoorze wyniosły 19,07 mld zł - wynika z danych Kantar Media przygotowanych dla portalu Wirtualnemedia.pl. To o 1,6 mld zł, czyli o 9,2 proc. więcej niż rok wcześniej.
Przy czym faktyczna wartość polskiego rynku reklamowego jest zdecydowanie mniejsza i mogła zmaleć z roku na rok. Według szacunków Starlinka w I półroczu br. wydatki reklamowe we wszystkich mediach (także internecie) wyniosły 3,507 mld zł, o 6,6 proc. mniej niż rok wcześniej (zobacz szczegóły). Natomiast ZenithOptimedia Group prognozujue, że w całym br. wartość rynku wyniesie 6,341 mld zł, o 6 proc. mniej niż w ub.r. (więcej na ten temat).
W pierwszych trzech kwartałach br. zdecydowanie najwięcej na reklamę (bez internetu) cennikowo przeznaczył Aflofarm Farmacja Polska - 701,4 mln zł. Jego wydatki urosły w skali roku o 58,7 mln zł, czyli o 9,1 proc. więcej.
Kolejne w zestawieniu Unilever Polska i Procter & Gamble DS Polska zanotowały niewielkie spadki cennikowych budżetów reklamowych. Unilever wydał mniej o 1,3 mln zł (to 0,3 proc. w dół, a Procter & Gamble - o 19,9 mln zł (w dół o 6 proc.).
Wśród telekomów dużo mniej niż przed rokiem przeznaczył na reklamy Orange Polska - jego cennikowe wydatki zmalały aż o 164,2 mln zł (to spadek o 36 proc.). Niewielki spadek (o 5,5 mln zł, czyli o 2,1 proc.) zanotował Polkomtel, a wzrost o 17,3 mln zł, czyli o 7,7 proc. osiągnął P4, operator sieci Play.
Dużo więcej niż rok wcześniej cennikowo wydały na reklamy Lidl Polska i Ferrero Polska. Budżet Lidla wzrósł o 58,5 mln zł (czyli o 28,7 proc.), a Ferrero - o 73,7 mln zł (czyli o 45,4 proc.). Natomiast wydatki L'Oreal Polska zwiększyły się w skali roku o 29,6 mln zł (to wzrost o 12,8 proc.).
Cennikowe wydatki reklamowe (bez internetu, dane Kantar Media) |
||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
I-IX.2013 |
I-IX.2012 |
Aflofarm Farmacja Polska |
701 434 671 zł |
642 744 706 zł |
Unilever Polska |
410 090 924 zł |
411 403 032 zł |
Procter & Gamble DS Polska |
311 380 410 zł |
331 241 103 zł |
PTK Centertel |
291 936 385 zł |
456 166 717 zł |
Lidl Polska |
262 587 914 zł |
204 055 467 zł |
Polkomtel |
261 082 545 zł |
266 563 803 zł |
L'Oreal Polska |
260 579 921 zł |
230 989 323 zł |
P4 |
241 772 999 zł |
224 503 510 zł |
Ferrero Polska |
236 073 944 zł |
162 324 094 zł |
Metro Group |
226 656 367 zł |
228 795 189 zł |
wszyscy reklamodawcy |
19 071 442 895 zł |
17 466 216 048 zł |
Dołącz do dyskusji: Aflofarm liderem reklamodawców. Orange mocno w dół, Lidl i Ferrero w górę (TOP10)