Abstra dzięki obcięciu kosztów o jedną trzecią wyszła na plus
Przychody firmy Abstra (od połowy br. działającej pod nazwą Studi) produkującej treści na YouTube w ub.r. zmalały o 7 proc. do 8,71 mln zł, a dzięki spadkowi kosztów operacyjnych o 32 proc. spółka osiągnęła 71,9 tys. zł zysku netto, wobec 3,39 mln zł straty rok wcześniej.
Przychody Abstra z własnych kanałów youtube’owych zmalały rok do roku z 7,23 do 4,06 mln zł. Firma wyrosła z kanału Abstrachuje, ponadto należą do niej m.in. kanały Beksy, Dla Pieniędzy i FootTruck. Z Abstrachuje w marcu br. rozstał się Rafał Masny.
Wpływy firmy z kanałów prowadzonych dla marek zewnętrznych podwoiły się, rosnąc z 1,72 do 3,5 mln zł. Spółka uruchomiła takie kanały m.in. dla Żabki i Durexu.
Uruchomiona jesienią 2019 roku platforma podcastowa Storia wygenerowała w ub.r. 770 tys. zł przychodów. Natomiast wpływy z produkcji zewnętrznych zmalały z 69 do 57,4 tys. zł, a przychody określone jako pozostałe wzrosły z 249,8 do 315,2 tys. zł.
Dużo mniej na usługi obce i wynagrodzenia
Koszty operacyjne Abstra zmalały z 12,59 do 8,57 mln zł, czyli o 31,9 proc. Kwotowo najmocniej zmniejszyły się wydatki na usługi obce (z 5,98 do 4,7 mln zł) oraz wynagrodzenia (z 5,09 do 3,01 mln zł).
Po wybuchu wiosną ub.r. epidemii Abstra, tak samo jak też zajmująca się influencer marketingiem firma LTTM, pożegnała się z częścią pracowników. - Skupiliśmy się na „krótkiej karcie" produktów - projektach specjalnych video i audio oraz wybranych kanałach własnych. Większość zasobów i energii przeznaczyliśmy na strategiczny klientów. Zrezygnowaliśmy z nierentownych i niskomarżowych projektów oraz przebudowaliśmy i uelastyczniliśmy zespół - opisał wiosną br. w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Aleksander Wandzel, prezes Abstra.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Stanowisko prezesa Wandzel przejął wiosną ub.r., zastępując Macieja Szwarca. Natomiast wiosną br. odwołano wszystkich członków rady nadzorczej firmy, a 30,9 proc. jej nowych udziałów objęła spółka Macieja i Małgorzaty Wandzlów.
W ub.r. koszty amortyzacji poniesione przez Abstra poszły w dół z 296,5 do 272,3 tys. zł, zużycia materiałów i energii - z 340,8 do 161,1 tys. zł, a pozostałe wydatki rodzajowe - z 347,8 do 190,6 tys. zł.
533 tys. zł z tarczy finansowej
Wynik sprzedażowy Abstra poszedł w górę z 3,24 mln zł straty do 135,7 tys. zł zysku. Pozostałe wpływy operacyjne wzrosły z 43,9 do 228,2 tys. zł, a pozostałe koszty operacyjne - z 19,6 do 46,6 tys. zł. Wydatki finansowe, głównie na odsetki, zwiększyły się ze 182,1 do 250,3 tys. zł.
Po wybuchu epidemii Abstra uzyskała 533,2 tys. zł pożyczki od Polskiego Funduszu Rozwoju w ramach tzw. tarczy finansowej. Zgodnie z zasadami tarczy spłata do 75 proc. pożyczki może zostać umorzona.
Wynik brutto i netto firmy polepszył się z 3,39 mln zł straty do 71,9 tys. zł zysku.
Twórcy Abstrachuje mniejszościowymi udziałowcami
Wiosną ub.r. trójka założycieli kanału Abstrachuje - oprócz Rafała Masnego to Robert Pasut i Cezary Jóźwik - odeszła z zarządu spółki. W efekcie wcześniejszych zmian własnościowych każdy z nich miał po 16,39 proc. walorów. Po dokapitalizowaniu spółki przez firmę Macieja i Małgorzaty Wandzlów ten udział zmalał do 11,33 proc.
- Cele mamy bardzo konkretne, natomiast raczej wolimy najpierw je osiągnąć, a potem o nich mówić. Abstra od 2020 roku ma rentowność w DNA i nie zamierzamy tego zmieniać - zapowiedział Aleksander Wandzel wiosną br.
W lipcu firma zmieniła nazwę na Studi.
Dołącz do dyskusji: Abstra dzięki obcięciu kosztów o jedną trzecią wyszła na plus