53,3 mln kart SIM na koniec 2017 r. Liderem Play, najwięcej użytkowników stracił Plus
W segmencie telefonii mobilnej utrzymuje się trend zmniejszania się ogólnej liczby kart SIM. W 2017 r. było ich 53,3 mln (o 2,2 mln mniej niż w 2016 r.), a poziom nasycenia rynku wyniósł 138,6% (o 5,6 pkt. proc. mniej niż w 2016 r.). Spadły też przychody tego segmentu – były najniższe w ostatnich latach i charakteryzowały się najwyższą dynamiką spadku. Kluczowe było tu wprowadzenie zasady "Roam Like At Home", co wpłynęło na obniżenie cen usług w roamingu - wynika z raportu UKE.
Na krajowym rynku telefonii mobilnej na koniec 2017 r. działalność prowadziło 31 przedsiębiorców - o 2 więcej w stosunku do roku poprzedniego. Pięciu spośród nich posiadało własną infrastrukturę (operatorzy MNO), a 26 korzystało z sieci wybranego partnera technologicznego (operatorzy MVNO).
Liczba użytkowników telefonii mobilnej od kilku lat systematycznie maleje. Na koniec 2017 r. aktywnych kart SIM było łącznie 53,3 mln, co oznaczało spadek o 4% w stosunku do roku 2016. Tym samym niższe było nasycenie usługami telefonii mobilnej i wyniosło ono niecałe 139%, wobec 144% w roku poprzednim. Jednocześnie operatorzy odnotowali wzrost liczby kart przeznaczonych do komunikacji M2M o 14%, do poziomu 2,8 mln. Karty te stanowiły 5,3% wszystkich kart SIM, wobec 4,4% w 2016 r.
Wprowadzenie obowiązku rejestracji kart prepaid spowodowało znaczny spadek liczby użytkowników usług przedpłaconych na korzyść klientów abonamentowych. Na koniec 2017 r. liczba kart SIM prepaid zmalała w stosunku do 2016 r. o 22,3%, do poziomu 17,8 mln. Użytkownicy postpaid stanowili prawie 65% wszystkich użytkowników telefonii mobilnej.
Nadal utrzymuje się zapoczątkowany w 2012 r. malejący trend w przychodach z usług telefonii mobilnej. W 2017 r. łączne wpływy operatorów wyniosły 15 mld zł i były o prawie 11% niższe niż rok wcześniej. Spadek przychodów dotyczył prawie wszystkich obszarów telefonii ruchomej. Spadły wpływy z opłat abonamentowych (o 4,5%), połączeń głosowych (o ponad 17%), wiadomości SMS (o ponad 24%) i MMS (o prawie 5%) oraz roamingu aktywnego (o prawie 14%).
Usługami, które przyniosły wyższe przychody niż rok wcześniej, były transmisja danych i roaming pasywny. Przychody z tych usług wzrosły odpowiednio do poziomu 3,8 mld zł oraz 201,2 mln zł (tj. o 16,4% oraz 27,9%).
Mimo spadku wartości rynku telefonii ruchomej nadal stanowiła ona kluczowy obszar działalności telekomunikacyjnej, który odpowiadał za 38% łącznych przychodów z tego sektora działalności.
Na koniec 2017 r. pozycję lidera pod względem liczby użytkowników telefonii ruchomej przejęło Play (P4) z udziałem 30%. Firma Orange Polska, która przez lata cieszyła się tym mianem, znalazła się na drugim miejscu z wynikiem 27%. Trzecie miejsce w zestawieniu uzyskał Polkomtel z udziałem 19,7%, natomiast na czwartym miejscu znalazł się T-Mobile Polska, który posiadał 19,1% rynku kart SIM.
Spośród czterech największych firm tylko Play odnotował wzrost w zakresie liczby użytkowników. Liczba posiadanych przez nią kart SIM wyniosła 15,1 mln, tj. o 5,4% więcej niż w roku poprzednim. Pozostałe trzy firmy straciły od 2,3% rynku w przypadku T-Mobile Polska do 15,1% w przypadku Polkomtela. Orange Polska stracił 8,9% użytkowników. W niewielkim stopniu (z 4,1% do 4,3%) wzrósł udział w liczbie kart SIM pozostałych operatorów.
Pod względem uzyskanych przychodów pierwszy w zestawieniu w 2017 r. był Polkomtel z udziałem 27,6%. Na drugim miejscu znalazł się Orange Polska, który miał 26,5% rynku. Wysoka pozycja P4 pod względem liczby kart SIM nie przełożyła się na wynik pod względem uzyskanych przychodów. Operator ten zajął trzecie miejsce w zestawieniu z udziałem 23,4%. Przychód T-Mobile Polska stanowił 19,7% łącznych wpływów z rynku telefonii ruchomej. Udział każdego z czterech głównych graczy spadł na rzecz pozostałych firm, które uzyskały wynik 2,8%.
Z kolei największą procentową część przychodów z transmisji danych w sieciach ruchomych w 2017 r. posiadał Orange Polska - prawie 40% (o 2 pkt. proc. mniej niż w 2016 r.). Na drugim miejscu znalazło się P4, które uzyskało 27,3% rynku (wzrost o 1,9 pkt. proc.). Na trzecim miejscu uplasował się T-Mobile Polska, którego udział sięgnął 26% (wobec 23,8% w roku poprzednim). Daleko w tyle pozostał Polkomtel, do którego należało niespełna 7% rynku (o 2 pkt. proc. mniej niż w 2016 r.). Odsetek grupy pozostałych operatów był znikomy, na poziomie 0,1%.
Dołącz do dyskusji: 53,3 mln kart SIM na koniec 2017 r. Liderem Play, najwięcej użytkowników stracił Plus