465 mld USD na reklamę w 2012 r. Która branża zyska najwięcej?
Po 3,8-proc. wzroście w 2011 roku, globalne wydatki na reklamę mają w roku bieżącym zwiększyć się o 4,9 proc., do 465,5 miliarda dolarów - prognozuje firma badawcza Strategy Analytics.
W USA tempo wzrostu nakładów reklamowych ma być w 2012 roku wolniejsze niż w skali globalnej (+2,7 proc., do 152,1 mld USD), ale jednocześnie szybsze niż w roku 2011 (+0,6 proc.). Dla Europy spodziewany jest wzrost o 3,7 proc., do 136,3 miliarda dolarów.
Biorąc pod uwagę poszczególne media, globalne wydatki na reklamę w telewizji mają w bieżącym roku wzrosnąć o 5 proc., do 188,5 miliarda dolarów (40 proc. całego rynku; USA - 41 proc., Europa - 34,5 proc.). a w prasie o 0,5 proc. (26,4 proc. rynku; USA - 24,1 proc., Europa - 31,3 proc.). W przypadku innych tradycyjnych formatów (kino, radio) przewidywany jest wzrost o około 4 proc. (15,2 proc. rynku; USA - 16,8 proc., Europa - 13,8 proc.).
Natomiast największy wzrost (+12,8 proc.) ma zanotować internet. Globalne nakłady na reklamę online mają w tym roku sięgnąć 83,2 miliarda dolarów, co ma odpowiadać blisko 18 proc. całkowitych globalnych wydatków reklamowych (USA - 18 proc., Europa - 20,4 proc.).
Podobnie jak w skali globalnej, nakłady na internetową reklamę mają rosnąć najszybciej także w USA i Europie - odpowiednio o 6,7 proc. i 11,7 proc. Dla telewizji prognozowane są tutaj wzrosty o 3,7 proc. (USA) i 3,4 proc. (Europa), a dla innych tradycyjnych formatów - o 2,9 proc. (USA) i 2,4 proc. (Europa). Tymczasem w przypadku prasy analitycy spodziewają się spadków o 1,5 proc. (USA) i 0,1 proc. (Europa).
Strategy Analytics przewiduje także, że granica 500 miliardów dolarów w globalnych wydatkach na reklamę zostanie przekroczona w 2014 roku.
Dołącz do dyskusji: 465 mld USD na reklamę w 2012 r. Która branża zyska najwięcej?