17 mln zł na reklamy wyborcze w radiu i telewizji. Najwięcej wydał PiS
Komitety wyborcze podczas kampanii przed jesiennymi wyborami parlamentarnymi na płatne audycje wyborcze w radiu i telewizji wydały prawie 17 mln zł. Niemal połowę tej kwoty na reklamy wyborcze przeznaczyło Prawo i Sprawiedliwość, które było liderem wydatków.
Komitety wyborcze na płatne audycje wyborcze w radiu i telewizji w czasie tegorocznej kampanii parlamentarnej rozdysponowały w sumie 16,83 mln zł. Było to jednak o 14,36 proc. mniej pieniędzy w porównaniu z kampanią wyborczą, która miała miejsce przed wyborami parlamentarnymi w 2011 roku - podała w informacji Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji.
44 ,8 proc. wspomnianej kwoty stanowiły wydatki Prawa i Sprawiedliwości, które na ogłoszenia przed wyborami przeznaczyło aż 7,55 mln zł. Na drugim miejscu znalazła się Platforma Obywatelska, która wydała na ten cel 6,05 mln zł. Trzecie miejsce zajęło Polskie Stronnictwo Ludowe (1,46 mln zł).
Kolejne pozycje w rankingu wydatków na reklamy wyborcze w radiu i telewizji należały do Nowoczesnej Ryszarda Petru (860 tys. zł), Zjednoczonej Lewicy (310 tys. zł) oraz partii Korwin (240 tys. zł). Komitet Kukiz’15 na ogłoszenia wydał 164 tys. zł, a partia Razem tylko symboliczny tysiąc złotych.
Komitet |
Wydatki |
Udział w całości wydatków |
Prawo i Sprawiedliwość |
7 547 158,69 zł |
44,84% |
Platforma Obywatelska RP |
6 052 454,44 zł |
35,96% |
Polskie Stronnictwo Ludowe |
1 464 943,24 zł |
8,70% |
Nowoczesna Ryszarda Petru |
864 421,34 zł |
5,14% |
Zjednoczona Lewica |
313 338,61 zł |
1,86% |
Korwin |
240 994,74 zł |
1,43% |
Kukiz'15 |
163 680,69 zł |
0,97% |
Pozostałe lokalne komitety wyborcze |
154 567,83 zł |
0,95% |
Zbigniew Stonoga |
16 974 zł |
0,10% |
Bezpartyjni |
10 130,90 zł |
0,06% |
Razem |
1 122,01 zł |
0,01% |
Zjednoczeni dla Śląska |
738 zł |
0,00% |
W porównaniu z kampanią wyborczą z 2011 r. o 47,97 proc. zmalał czas emitowanych płatnych audycji wyborczych. Nadawano je w tym roku w 105 stacjach telewizyjnych i 156 rozgłośniach radiowych.
Reklamy wyborcze pojawiły się w 19 kanałach TVP (TVP 1, TVP 2, TVP Info, 16 anten ośrodków regionalnych) oraz w 12 telewizjach koncesjonowanych (TVN, TVN 24, TVN7, TVN 24 Biznes i Świat, Polsat, Polsat News, Polsat News 2, Superstacja, NTL Radomsko, Telewizja Łużyce, Telewizja TVT, TV Republika oraz w 74 programów telewizji kablowych).
Spoty wyborcze wyemitowano w 22 programach radiofonii publicznej oraz w 134 stacjach radiowych koncesjonowanych. Płatnych spotów wyborczych nie emitowały m.in. dwa programy Polskiego Radia oraz Radio Katowice.
Dołącz do dyskusji: 17 mln zł na reklamy wyborcze w radiu i telewizji. Najwięcej wydał PiS